31.10.09

Ecah oh Ecah

Tengok gambar Ecah yang ditag oleh adik kat facebook. Dah lama tak tengok si Ecah ni. Comel je bertudung.
Aisyah Dalilah. Seorang anak yang masih belum mengenal erti kehidupan. Telah kehilangan ibu di usia yang masih terlalu muda. Kesian kan? Menurut pihak JKM, ibu Ecah telah meninggal dunia. Bapanya seorang warga Indonesia yang hidupnya agak susah. Ecah dihantar ke JKM oleh seseorang. Dan di situlah bermula kehidupan Ecah. Membesar bersama anak-anak yang senasib dengannya. Aku bersyukur, walaupun aku telah kehilangan ayah, sekurang-kurangnya aku masih ada seorang emak.

16 Januari 2009, bebe+mami+kak na+kak nini datang KL untuk ambil Ecah. bila sampai di JKM, kak na cakap kanak-kanak kat situ dibiarkan bermain sesama mereka. Diasingkan mengikut peringkat umur. Penjaga tak ramai. Makan pun ada waktu. So, kalau kanak-kanak tu menangis pun diaorang tak akan buat apa-apa. Serius cakap memang saya benci + menyampah ngan orang2 yang tak reti bertanggung jawab + tak buat kerja. Ko nak makan gaji buta ke? Kasi anak bini makan dari rezeki yang tak berkat.

wajah Ecah pertama kali saya tengok

Itulah wajah pertama Ecah. masa dalam kereta on the way balik Kelantan. Sangat comot! Kat kepala ada macam kudis dan parut. Ecah ni kurus je masa tu. macam tak cukup makan tau! Saya tak dapat tengok masa tu sebab saya kat UIA. Tapi saya sempat hadiahkan sepasang baju yang cantik untuk Ecah. Nasib baiklah saya dan Bun pandai memilih. Ngam2 bila Ecah pakai sekarang.(masa beli tu terlebih besar)

Bila dah balik Kelantan, mestilah keluarga bawa pergi berubat. Sekarang Ecah dah jadi comel pun. Makin gemuk plak tu. Agak kelakar pasal Ecah ni, bila kita jelirkan lidah. Dia marah sebab dia tak reti nak ikut. Adik saya pulak, ajar Ecah macam2. Bila tanya, mana comel? Ecah akan tunjukkan gelang kat tangan dia. Bila tanya, mana mata ke hidung ke mulut ke. Dia akan tunjuk kat muka orang yang bertanya bukan kat muka dia tau.

Ecah ni masih suci tau. Nak tahu kenapa? Sebab kak na saya tak pernah bawa dia keluar jalan-jalan. Kalau nak beli apa-apa, hanya kak na dan kak nini yang keluar beli barang. Mami kat rumah ngan Ecah. kalau mami ada appointment dengan doctor, masa tu mama saya lah yang jaga Ecah ni. Mama saya jaga Ecah ni senang je. Pesan awal-awal kat kak na, nak datang rumah suruh jaga Ecah kena bawak mainan Ecah banyak2 sebab mama saya tak larat jalan. So, kalau ada mainan mama saya duduk je main ngan Ecah tu. kalau hari mama saya mengasuh Ecah, bebe saya konpem kena beli nasi bungkus lah hari tu sebab tak sempat nak masak dah. Hah, tengok betapa ramainya sayang si Ecah ni. Memang keluarga saya kehausan kanak-kanak. Dah tak ada budak kat rumah.

Malas dah nak menaip, saja2 melalut sebab teringat kat Ecah..

dahulu~muka kesian weh

sekarang~dah pandai panjat dah

i like this pic!

No comments: