10.2.11

Dimakan Bersama Budu

post kali ni, mari kita berkenalan dengan ulam-ulaman. korang kenal tak semua ni? semua ni adalah sejenis tumbuhan hijau yang paling enak kalau dimakan bersama ba+wau+dal+wau =BUDU.

pucuk paku: kali pertama makan, masa saya balik rumah atuk. kat sana, pucuk paku ni berlambak di tepi jalan. tak payah beli. pi kutip je.

kangkung: saya selalu makan mentah je. sedap weh! nasi panas2, kangkung, budu, ayam goreng. oh, nikmatnya~

jantung hati pisang: nak makan, mama pi kait belakang rumah. saya suka bahagian ekor yang tajam tu. hehehee

kubis: sayur kegemaran saya ni. selalu jugak buat ulam. boleh dikatakan, kubis ni jarang sangat terputus bekalan kat rumah. selalu ada dalam peti sejuk~

pegaga: mula belajar makan dengan mama. tengok dia makan macam sedap, bila saya cuba.. boleh la kot. rasa cam berangin sikit. tak best sangat.

kacang botol: dulu pokok ni ada kat tepi tangki air. tumbuh menjalar. kalo tumbuh tinggi, orang pendek tak sampai nak kutip. heh!


timun: kalau dah takde tumbuhan lain, timun pilihan terakhir nak makan ngan budu. my sis suka sangat makan timun cicah budu.

sekarang, kita berkenalan dengan encik budu pulak. saya dah pernah post pasal budu ni, special untuk my roomate, cik juju. baca di sini ye ---> klik-klik

budu dulu kala

budu masa kini

makanlah budu untuk tumbesaran

~saya budak kampung. saya suka makan budu. sebenarnya kan, motif utama post ni: saya nak bagitahu yang saya dah pandai masak nasi goreng kampung yang ada kangkung ngan ikan bilis tu. tu je yang point utama. sekian, terima kasih.

No comments: