21.10.10

Nokia 1100 Paling Laku Di Dunia

Zaman sekarang mempunyai handphone adalah sebuah keperluan. Menurut sebuah survey yang dilakukan tahun lepas, terdapat lebih ramai pengguna telefon bimbit didunia dari jumlah mereka yang mempunyai tandas moden. Shoking bukan? Lagi ramai orang ada telefon dari mempunyai tandas yang disambung ke sistem kumbahan dan sumber air!

Dalam banyak-banyak handphone, Nokia 1100 secara rasminya memegang status sebagai handphone paling laku didunia. Sejak diperkenalkan pada tahun 2003, lebih dari 250 juta unit telah terjual. Ini bermaknya ialanya lebih banyak terjual dari jumlah keseluruhan iPhone, iPad dan iPod yang telah dijual setakat ini. Alatan elektronik yang kedua terlaris jualannya pula ialan Playstation 2 dengan jualan "hanya" 115 juta unit! Bayangkanlah berapa banyak Nokia 1100 yang ada didunia sekarang.

Kebanyakkan Nokia 1100 boleh didapati di negara dunia ketiga seperti di India dan negara Afrika. Di negara-negara ini sistem komunikasi mudah alihnya masih tidak maju. Disana Nokia 1100 ialah handphone tercanggih yang boleh dibeli oleh merekai. Jika tidak kerana lakunya jenama Nokia disana, syarikat Nokia sudah lama bankrap. Agak ironik bila melihat handphone yang dah tak laku di negara kita menjadi sebab kenapa Nokia masih wujud. Tahukah anda market share Nokia sekarang tak sampai 20% sedangkan hanya 5 tahun dulu mereka memegang sebanayk 43% jualan handphone sedunia. Nokia 1100 juga merupakan handphone Nokia yang ke 1 BILLION terjual apabila one unit of the phone was bought in Nigeria.

Nokia 1100 juga laku kerana ianya tahan lasak. Kalau jatuh takde hal. Kena air? Tarahal dan keypad getahnya tak mudah rosak macam SMARTPHONE yang anda gunakan sekarang. Tambah bad ass bateri Nokia 1100 boleh bertahan selama 400 jam! Aku sekarang gunakan Nokia E75 dan baterinya boleh tahan selama 24 jam kalau aku tak gunakan sangat. Kalau asyik mobile tweet dan Foursquare alamatnya bateri hanya akan bertahan selama 8 jam! Dayum.



Di negara-negara maju handphone ialah status simbol oleh golongan Yuppie. Yang ada iPhone rasa diorang L33T abis. Yang ada Blackberry rasa derang the stylo business type. Yang ada Samsung Galaxy S beli phone itu pasal tak mahu dilihat sebagai lembu ditarik hidung.

Di Afrika handphone digunakan sebagai mobile wallet. Oleh kerana kekurangan bank, penduduk kawasan luar bandar menggunakan kredit didalam handphone sebagai matawang virtual. Let's say korang nak beli barangan dapur tapi tak nak bawak duit kertas. Korang pergi ke kedai runcit Kwame Adebayor dan transfer nilai kredit dari handphone korang ke handphone si tauke kedai. Since mobile kredit laku dimana-mana, handphone di Afrika is what credit card is to us! LOl

So there you go. Sekarang anda tahun handphone mana paling laku didunia dan apa beza fungsi handphone di negara-negara Afrika! Now go share this story with a friend. I am sure they will be impressed! LOL NERDS!

**hahahaaa...serius la wei. tak tahu nak kata apa bila baca post ni. nak gelak je...huahuahuahahahaaa saya sekarang duk pegang nokia1100 yang 5 tahun dulu. memang tahan lama:)

sumber: http://blogserius.blogspot.com/2010/10/serius-fakta-nokia-1100-handphone.html

2 comments:

nabilah_2908 said...

yupp..mmg tk dinafikan fon nokia yg lama mmg bnyk kelebihan even kurang canngih...

bak kata org...kalau jatuh bnyk kali...ttp ok...tk macam fon yg baru sekarang ni...sensitip..hehehe.. :P

p/s: thnks sbb sudi follow APA KATA HATI..keep in touch.. ;)


jom ke APA KATA HATI pulak,
FAKE IDENTITY

inn_cah said...

nak bangga nga enset ayg ah 2...b pon de gak tau~