29.10.10

Bila Hati Dah Buta

semalam tengok semanis kurma. tajuk "kahwin singkat". menarik topik malam tadi. so, saya nak kongsi la sikit.

sebelum berkahwin, kebanyakan pasangan sekarang melalui zaman cintan-cintun. bukan semua, masih ada remaja yang menjaga tingkah laku dan masih menjaga kesucian agama. tapi tak ramai dah camtu sekarang.

nak bercinta tak salah. cuma kena ingat agama. ye ke? ni lah yang selalu remaja yang sedang bercouple cakap (saya pun). tapi sebenarnya, dalam islam istilah bercouple tu tak ada. hubungan antara lelaki dan perempuan mestilah dalam ikatan perkahwinan. itu yang sebetulnya.

bila dah bercinta, mulalah lalai. panggilan manja pun bermula. abang, sayang, darling, baby,..macam-macam. ustazah nor bahiyah cakap, sebab itu lah bila berkahwin semuanya menjadi hambar. sebab belum apa-apa dah terlebih manja. betul tu. saya sokong sangat2!

then, masa bercinta semua lakonan semata-mata. pasangan kita pakai topeng masa tu. kita tak kenal siapa dia sebenarnya. dia bukan dirinya yang sebenar. kita pun macam tu. hipokrit. mana ada orang nak tunjuk perangai buruk depan pasangan. bila dah kahwin, baru tahu.. oo, laki aku camni... oo, bini aku camtu... bla...blaa...

bila dah kahwin, semuanya terbongkar. ye lah. masa tu baru kita kenal dia luar dan dalam. muka bangun tidur pun kita yang tengok dulu. nak menyesal pun dah jadi suami isteri. so sabar selagi mampu bertahan. kalau ikut nafsu, hujungnya penceraian.

ada pasangan yang lama bercinta dari berkahwin. couple sampai 5 6 tahun, kahwin tak selama tu dah riuh nak bercerai. ape dah jadi? alasan, tiada persefahaman. aiyooo, dah couple lama-lama sepatutnya dah kenal la. see? terbukti masa bercinta, semuanya palsu belaka.

untuk elakkan kahwin singkat ni, ada 5S dari ustazah:

1) sayang: sayangkan pasangan sepenuh hati. jaga hati pasangan. jangan duk kasi makan hati je. for me, nak bercinta ke..nak berkahwin ke, pilihlah orang yang sayangkan kita. sebab orang yang kita sayang separuh mati tu, belum tentu dia sayangkan kita sama banyak macam kita. bila dia sayangkan kita, automaticly dia takkan buat kita terluka. sebaik2nya dia akan jaga hati kita.

2) sabar: ada masalah, mesti banyakkan bersabar. jangan cari salah siapa, tapi carilah penyelesaian terbaik. kalau kesabaran telah tiada, memanglah perhubungan tak akan ke mana. tapi nak sabar pun agak2 lah. kalau dah pasangan tu terlampau, memanglah tak patut. tolak ansur tu penting. mengalah pun tak salah kalau itu boleh menyelamatkan rumah tangga.

3) setia: ini penting. bagi saya, dalam suatu perhubungan antara lelaki dan perempuan, yang paling penting adalah kesetiaan dah kejujuran. kena setia! perlu jujur! hati tak mampu untuk mencintai ramai orang. kalau dah ramai sangat kat dalam hati tu, mulalah tak jujur. mulalah cari idea untuk menipu. macam2 kelentong dan dosa pun bertambah. selamat menuju neraka la jawabnya.

4) suka: belajar untuk menyukai pasangan. elakkan kutuk mengutuk. kalau ada yang tak puas hati, berbincang elok2. tiada masalah yang tak ada penyelesaiannya.

5) sakinah: dalam rumah tangga, carilah bahagia bukan derita. kita boleh ciptakan bahagia, kita boleh buang derita. paling penting, doa. jangan pernah jemu untuk meminta dari Dia Yang Maha Berkuasa.

konklusinya, keberkatan dan kemanisan dalam perkahwinan telah hilang saat kita bercinta. memang masa bercinta, hati kita buta untuk menilai. bila hati dah sayang, akal kita tak berupaya untuk menilai siapa pasangan kita yang sebenar. semua dah tertutup. yang kita nampak, hanya dia. tak kisah lah dia penyangak ke, perompak ke, perogol ke, penipu ke, penjahat ke, pembunuh ke... semua tu dah tak penting. sebab? hati dah buta. tak reti nak menilai.

jadi, pilihlah pasangan yang betul2 sesuai dengan kita. percayalah. perempuan yang baik hanya untuk lelaki yang baik. begitulah sebaliknya. kita tak mampu mengubah takdir, tapi kita mampu untuk berdoa. meminta supaya hanya takdir yang terindah buat kita. kita tak mampu menolak jodoh, tapi kita boleh meminta supaya dikurniakan jodoh yang terbaik. Allah takkan menghampakan hambanya yang selalu meminta...

No comments: