23.3.10

Review: Aku Mahu Kamu

novel pertama yang saya baca. sebabnya kawan2 kat facebook (minney, puteri) yang dah baca novel ni cakap, ini novel sedih. huhuhuuu, so line clear. bleh baca sebab tanpa gangguan. kisah qisya dan ziyad. pelik2 la nama watak dalam novel aleya aneesa kali ni.bermulanya perkenalan yang sangat comel (pen oren) telah membuahkan cinta di hati mereka berdua. percintaan yang berakhir dengan perkahwinan. sweet!.

cuma masalahnya bila anak sulung mereka meninggal dunia kerana lemas di kolam. ketika itu, qisya terlena kerana terlalu penat. jadi, salah diakah? tak. sudah suratan takdir. tapi ziyad menyalahkan qisya. kononnya qisya cuai. ape kes? mana ada ibu yang nak anaknya mati dalam keadaan macam tu.tragis. sedih. tapi bagi saya, part yang betul2 sedih bila ziyad mula menjauhkan diri dan tidak bercakap dengan qisya. sebagai seorang perempuan, rasanya waktu2 macam tu dia perlukan seseorang yang dia sayang untuk berkongsi rasa sedih dan mendengar kata2 semangat dari ziyad. tindakan paling bijak dari qisya, dah orang tak sudi tak perlulah kita menagih simpati. ya. keluar je dari rumah. bukan lari, dah bagitahu pun.

rasanya novel kali ni agak susah untuk saya faham. banyak soalan yang tak mampu saya jawab sendiri. tak macam novel aleya aneesa sebelum ni. tak faham tang mana? tak faham kenapa ziyad tak cari qisya sedangkan rasa sayang dan cinta masih ada dalam hati? perlu ke menipu diri sendiri kerana ego yang terlalu tinggi? kenapa mesti salahkan qisya di atas apa yang berlaku? (selalunya macam tu lah: saya baca + tanya + jawab sendiri ikut suka saya supaya jadi menarik dan hati saya puas)

qisya pula, semasa balik kampung tu dapat tahu dia mengandung. langsung tak bagitahu ziyad. oklah tu. kalau bagitahu pun mesti ziyad buat tak tahu jugak masa tu. tapi bila sanggup letakkan anak kat depan pagar rumah ziyad tu, rasa macam tak relevan tindakan yang qisya ambil. tapi mungkin sebab qisya rasa bersalah yang amat sangat, maka tindakan yang diambil itulah yang terbaik pada masa itu. ramai kata part anak qisya (faiq) meninggal itu sedih. tapi bagi saya, part paling sedih bila ziyad langsung tak pedulikan qisya. minta tolong hantar ke klinik pun tak boleh. sangat tersentuh. kenapa seorang suami boleh berkelakuan seperti orang asing dalam sekelip mata? sekalipun telah hilang rasa cinta, tidakkah ada simpati di hati?

kesimpulannya: ini cerita air mata. perasaan saya ketika baca novel ni sama macam saya baca Kasih Antara Kita.

banyak2 novel aleya aneesa saya love Fahem Ammar- Segalanya Untukmu.(gediknya aku!)

"janji cuma kata-kata, qisya. tak ada hitam putih. jadi bila-bila masa kita boleh campak begitu saja. campak ke longkang pun boleh kalau mahu dan rasanya saya sedang melakukannya sekarang ini" pg41. (aku rasa janji dia pon camni ah)

1 comment:

ezannurhafiz said...

ecah!!!
pe ni..k.ezan pn suke Faheem jgk la...ape ni..

btul ckp ecah..memang sedih part2 yg ecah cakap tu..tp kan..k.ezan macam bleh bayang taw part Fidyal..bile fidyal nak mama die..menangis n semua la..
mmg haru betul la..dah la baca novel pas nangis...bca then nangis lagi...huhuhu..