15.1.10

Selepas Setahun

hari ini, dah setahun ecah tinggal dengan keluarga saya. macam baru je rasanya. masa ambil tahun lepas, dia baru 5 @ 6 bulan. kecik lagi. bagus budak ni. kecik2 dah pandai bawa diri. ermm, bayangkan perjalanan dari KL - Kelantan. agak jauh la tu. tapi ecah tak meragam langsung. baikkan dia? masa datang ambil hari tu, mami saya ajak bebe sebab tak ada orang nak bawa kereta jauh-jauh. kakna and kaknini pun tak biasa. saya ingat lagi masa tu, diaorang singgah UIA dulu untuk jumpa saya. sebenarnya saya pun nak ikut diaorang ke Jabatab Kebajikan Masyarakat (JKM). nak tengok tempat asal ecah. tapi time tu saya ada kelas and diaorang pun sewa hotel kat Chow Kit. jauh gak la nak pergi. ingatkan stay kat Greewood cam biasa. mentang-mentang datang nak ambil anak, sewa hotel mahal dowh! bila dah nak wat balik ecah sanggup tak singgah UIA sebab takut lambat sampai rumah. uishh...sedih chelong tau!

susah jugak la proses nak ambil anak angkat ni. memakan masa bertahun-tahun. rasanya kakna saya apply 3-4 tahun yang lepas. 2009 baru dapat. ecah ni baby ketiga tau. kakna saya pernah ditawarkan baby lain, tapi dia tak berminat atas alasan2 tertentu. erm, kalau tak silap salah sorang baby nama Hidayah. siapa yang ambil dia pun tak tahu lah, tapi minta-minta budak itu juga bernasib baik sama macam ecah.

masa isi borang untuk anak angkat, kakna saya nak anak yang ada ibu dan bapa. means bukan anak luar nikah. dah lagi satu, dia nak yang putih. sah2 budak ecah ni putih. mengikut cerita dari mami saya, kakna mendapat panggilan dari JKM petang. masa tu mami saya tengah solat asar. bila dah habis, mami saya terus bagitahu kakna yang dia nak ambil budak tu. sebab hati dia rasa lain bila wakil JKM menyebut nama ecah. Aisyah Dalilah. nama Aishah tu sama macam nama arwah ibunya.

pelik sikit budak ni, dia tak tidur dalam buaian. kesian kat ibunya beli buaian tapi tak digunakan. asal masuk je terus nangis. dah la nak tidurkan dia tu punyalah susah. mami saya saja yang tahu cara nak tidurkan ecah ni. kalau kakna atau kaknini, memang tak jadi punyalah. hehehe, ecah nasib baik ada tok mi kan?

Aishah Dalilah. erm, nanti kakna saya nak tukar nama budak ni. tapi kena tunggu lagi 2 tahun rasaya. Aishah tu kekal. cuma tukar Dalilah sahaja. saya dah cadangkan pada kaknini, Aishah Humaira. tunggu je lah nanti.

saya pernah post kisah ecah kat blog saya ni. KLIK SINI untuk membaca post itu.



-inilah kakna saya yang merangkap ibu ecah
(dulu kakna saya bahasakan dirinya ummi, skali bila ecah dah boleh cakap, dia panggil ma. aduiii...ecah...ecah)





-ni bebe saya
(tetiba ecah datang nak bermanja. rasanya ni gambar paling bermakna untuk dikenang oleh bebe)





raya tahun 2009. jeles gak la bila tengok baju dia.
~ecah, kamu bertuah. sangat2 bertuah sebab terpilih untuk jadi sebahagian dari familyku. semua owang sayang kamu.


Selamat Ulang Tahun Pertama Sayang

1 comment:

ohmalaysia.com said...

comelnya ecah...
btw, nice story!