29.1.10

Review: Cinta Seorang Kekasih

novel yang paling lama saya ambil masa untuk mengkhatamkannya! huishhh, tak adalah tebal mana tapi masa tak mengizinkan saya untuk terus membelek novel ni. beli 21hb, hari ni baru habis baca (29hb). giler lama! cerita ni panjang (tapi novel tak tebal), rasanya saya tak pernah baca novel alaf yang panjang kisahnya. kisah hidup Nadia dari tingkatan tiga sampailah dia dewasa. bertahun-tahun lamanya.

Cinta Seorang Kekasih. si Nadia ni kecik-kecik dah gedik nak bercinta. sekolah pun tak habis lagi. mula-mula Nadia ada hati pada Zahir, tapi Zahir pernah enghina Nadia. erm, saya suka nasihat Mus ketika Nadia di hospital. betul kata Mus. kita tak akan mengakui kelemahan diri kita. dan Allah menghantar seseorang supaya orang itu membuatkan kita sedar sikap buruk kita selama ini dan boleh berubah. kalau tak dengar kutukan Zahir, mungkin perangai Nadia selamanya macam tu. macam mana tu? -beli dan bacalah. malas nak taip panjang2.

"dendam tu berbahaya. bermula dari hati ia merebak ke otak. akal jadi buntu, fikiran terganggu. akhirnya seluruh badan kita sakit2. buat apa kita rosakkan hidup kita kerana mendendami orang yang menganiaya kita?"(hari ini, sy cuba utk xbdendam dan lupakan semua yg telah blaku-❤AF)

"Nadia... kalau Nadia simpan dendam tu, bermakna Nadia nak simpan Zahir dalam hati Nadia". yes!. betul kata ayah Nadia. tak perlulah nak berdendam. dan paling penting, lupa semua pasal lelaki yang pernah menyakiti kita.

Rezza, kekasih Nadia dari zaman persekolahan. sama-sama bijak. Rezza berani dan betul-betul sayangkan Nadia. walaupun ibunya tidak berkenankan Nadia, tapi Rezza bersungguh-sungguh sehingga mereka sempat berkahwin. sukaaaa;) itulah namanya cinta, walaupun ada halangan dari orang tua tapi kalau benar-benar cinta semua itu perkara kecil sahaja. (awk patut tegas mcm Rezza,bukan cpt mgalah-❤AF). walaupun jodoh mereka tak panjang, namun sekurang-kurangnya ada jodoh mereka berdua. Rezza meninggal dunia kerana kemalangan. Nadia melanjutkan pelajaran untuk meneruskan impiannya bersama Rezza walaupun Rezza telah tiada.

di pendekkan cerita, Danial juga mencintai Nadia. cuma ketika itu, Nadia bersama Rezza. so, dia mengalah. Danial ni anak saudara Dr. Haliza(kakak ipar Nadia). Danial meluahkan rasa cinta di saat genting. hahahaaa. tengah suspen pun dia boleh mengaku mencintai Nadia.Danial tetap gembira melihat Nadia bahagia. kata Danial-"jika abang tulus mencintai Nadia, abang tetap akan bahagia apabila Nadia bahagia, walaupun bukan abang yang Nadia cinta" (how sweet!)

erm, kalaulah ending cerita ni Nadia dengan Rezza rasanya lagi best kot. ye lah, kekasih hati dari zaman sekolah. kawen, then sambung belajar sama-sama. niway, novel ni pun happy ending jugak. cuma part sedey sikit semasa Rezza kemalangan tu lah. kesian kat Nadia:(.ok, setakat ini sahaja. sekian

sinopsis belakang buku: KLIK SINI

p/s: k.ezan, ada rasa nak beli tak lepas baca review ni? mana lah tau kot2 lepas baca ni nak beli jugak, macam novel Samudera Indah Nian tu ٩(̾●̮̮̃̾•̃̾)۶

3 comments:

ezannurhafiz said...

tu la..rasa nak beli..tunggu kita shopping kat book fair la deh..nanti kite g sama2 tau book fair...

Unknown said...

Salam Puteri Kebayan
Salam perkenalan dan terima kasih kerana sudi review novel akak. Terharu sungguh rasanya. Harap ianya menghiburkan.

Nadia Ammelia said...

teringin nak baca novel ni..baca sinopsis mmg best..kebetulan nama saya nadia n bf saya rezza..kami skrg form 3..