3.1.10

Novel- Samudera Indah Nian

kisah perkahwinan yang diatur oleh orang tua. Yasmin dan Amru tidak pernah mengenali satu sama lain. mereka diijabkabulkan kerana ibubapa Amru berkenankan si Yasmin ni. Amru seorang pegawai tentera. yang best cerita ni berlatar belakangkan Pangkalan TLDM Lumut. saya suka! banyak jugalah info yang saya dapat. ermmm, tentera takleh kawen lebih ke? (ada rasa nak cari suami yang kerja cam si Amru la pulak)

Amru mula "jatuh cinta" ketika Yasmin menghabiskan cutinya di rumah Amru. dah elok2 Amru beritahu Yasmin tentang perasaannya, tetiba Amru kena tangkap khalwat dengan Maya. tang ni saya tak berapa suka tindakan Yasmin coz dia suruh Amru kawen ngan Maya. mana boleh meyerah macam tu weh! kebetulan masa tu Yasmin baru balik dari Jepun. di sana, dia telah terjumpa bekas kekasih, Fazril.

"It takes the rest of your life to forget your loved ones" betullah statement ni. memang Yasmin tak boleh lupakan Fazril, tapi saat diijabkabulkan dengan Amru, Fazril hanyalah kenangan. tak suka Fazril sebab tinggalkan Yasmin tanpa penjelasan. boleh pulak suruh member yang bagitahu. not a gentleman okaih! menyampah!-it's hard to forget your first love

Yasmin:"dalam hidup ni kadang2 kita hilang benda yang kita miliki dan kadang2 kita perlu tinggalkan apa yang kita miliki"
Fazril:"dalam diri saya ada sesuatu yang tak memungkinkan saya mencari pengganti awak"
Amru:"i promise that i will make her happy... i love her very much"
how sweeeeet

Sinopsis Belakang Buku:

Ibarat setianya Ali pada Fatimah

Ibarat kasihnya Muhammmad pada Khadijah

Itulah yang Yasmin Nur Raihan impikan dalam perkahwinannya bersama Amru walau ikatan mereka diatur keluarga. Yasmin berharap Amru menjadi pendampingnya dunia akhirat. Pada Yasmin cinta kasih dan sayang mampu disemai dipupuk. Berbeza bagi Leftenan Komander Amru Iskandar, hakikat jodohnya bersama Yasmin sukar diterima. Lantas diletakkannya syarat pada malam pertama mereka. Yasmin akur malah bersyukur. Padanya Amru bagai seorang sahabat baik yang baru dikenalinya.

Segalanya berubah apabila Yasmin menapak buat kali pertama bercuti ke rumah Amru di Lumut. Entah bila pula timbulnya rasa rindu dan sayang di hati Amru; sikap dan kelembutan Yasmin telah mengikat hati Amru pada wanita itu. Belum sempat diluahkan rasa hati, segalanya bertukar tragedi apabila Leftenan Maya Athira hadir antara mereka. Tidak seperti perempuan yang suka menyerah, Yasmin nekad mempertahankan rumah tangganya. Tetapi Amru... bagaimana?

Samudera itu indah... sepertimana indahnya cinta yang kita kemudi... ~ Amru Iskandar.

4 comments:

jan.naimah said...

oh nvl.lme b tol xbli.terbitan mne ni?

Sharinginfoz said...

memang susah nak lupa org yang kita sayangkan.... bosan2 singgah le..

Pakai Glasses??

Azam 2010, Boleh Capai Ke??

AJ said...

novel yg baru beli pun x sempat baca lagi

Great Teacher Onizuka

puteri_kebayan said...

annaskeatiakuh: jemari seni