5.1.10

Kasih Sayang

OK. hari ni emo terlebey. sob2... betullah tu. sayang itu subjektif. macam2 cara nak tunjukkan sayang tu. tapi saya tahu, orang takkan sayang adik2 saya seperti mana saya sayangkan anak2 orang. harapkan balasan ke? taklah. sekalipun saya tak minta balas. semua yang saya berikan itu ikhlas. nak marah pun ada dengan sifat manusia ni. memang tak ramai yang tahu mengenang budi orang. susah!

please treat my siblings in a good way ok? jangan cuai ngok! siapa tak sayang adik weh. even adik tiri, mereka tetap dari perut yang sama. so please, jangan buat saya menangis! tolonglah, ingat balik apa yang family korang tumpang family aku dulu! bukan saya mengungkit tapi kadang2 manusia perlu disedarkan jika mereka terlupa.

tak dinafikan, adik2 saya memang nakal. sangat2 nakal. kalau tak nakal bukan budak namanya. tapi takkanlah kita yang dah dewasa ni tak mampu nak jaga dua budak kecik? berusia 3 dan 4 tahun. selama budak2 tu duk dengan saya, tak ada pula sampai menangis kalau bergaduh. diaorang bergaduh pun depan mata saya. kawallah diorang tu, larang sikit kalau nampak nakal yang melampau. tapi selama ni, nakal2 pun tak adalah tahap serius. nakal budak2 je.

kalau rasa tak mampu nak jaga, tarik diri awal-awal. jangan memandai nak jaga diaorang then biarkan diaorang menangis. saya sebagai kakak sedikit terasa bila kamu buat adik saya macam tu. sempat cakap ngan kakchik tadi

saya: kakchik nangis tak?
kakchik: tak. dikfir nangis.
saya: pastu adik nangis, kak marah tak?
kakchik: marah! (selepas tu mak terus amik phone dr kakchik)

persoalan di sini: apa hak kau nak marah2 kat adik aku?

shit!! saya tanya mak, apesal adik nangis? jawapan senang dari mak "masa mak tinggal tak nangis pun, mak balik tadi dia duk main elok2 je" mak oh mak. mudahnya jawapan dia. that's why i always being with mama than my mum.

mama- sentiasa ambil berat, saya demam sikit je dia yang terlebih2 bimbang + saya rasa diri saya disayangi bila dengan mama. love you mama

mak- tak pernah kisah apa yang saya buat. langsung tak ambil tahu. kalau saya tak call, haram dia nak call tanya khabar anak dia ni hidup ke tak. kadang2 saya terfikir, mak saya ni tahu tak saya ni anaknya???

saya tak minta banyak. saya dah ada duit, arwah ayah saya dah tinggalkan segala-galanya. cukup malah kadang tu terlebih untuk saya dan adik. kami tak pernah meminta. cuma kadang2 saya perlukan sedikit perhatian. besar sangat ke permintaan saya ni? (pujuk hati sendiri- mak saya terlalu muda untuk menjadi ibu kepada saya, mungkin dia belum bersedia di saat saya dilahirkan)

1 comment:

pak long said...

...."tak dinafikan, adik2 saya memang nakal. sangat2 nakal. kalau tak nakal bukan budak namanya"...
petikan ni memang pak long respek...tu la reliti idup