21.1.10

Ibu Yang Sengal

baru online. jenguk2 paper. tertarik ngan berita ni:

Ibu Pelajar Tampar Guru

peliklah budak2 sekarang ni. kalau kena tampar kat cikgu pun balik mengadu kat mak ke? BODOH gak la. serius tak suka! dah ko yang buat bising kat luar kelas orang, sah la kena tampar. nasib baik bukan saya jadi cikgu tu, kalo saya terus balun je ngan batang penyapu! takkan cikgu tetiba je nak gi tampar budak kalau takde wat salah,kan? lainlah kalau cikgu tu ada masalah mental ke a.k.a gila. kalau setakat tampar dan tak cedera, tak patah riuk. biasalah tu.

teringat pula zaman sekolah dulu. nakal tu tak, tapi selalu nak langgar peraturan. sekolah arab saya dulu (Maktab Pengajian Islam,KB), kalau kat buku ada lirikpun kena rampas. zaman tu, saya tengah giler ngan carta lagu kat radio Era. kalau ada spotcheck, mulalah nak cari port yang sesuai untuk sorok buku. .heheheee tudung pulak? singkat. lengan baju? berlipat. kain? labuh.

pernah kena rotan? mestilah. sebab tak pakai sarung kaki masa Qiamullail. sikit punyer tension! malu okeh? saya dan partner terbaik yang kena, Norsha. tapi saya ingat lagi, ustaz rimau (gelaran utk cikgu yg garang) tu kasi 2 pilihan. 1- rotan di depan orang ramai(sakit tp xkisah sb ramai yg kena) 2- tak payah pakai kasut untuk seharian di sekolah tetapi kena pakai stokin yang di sediakan(busuk dowh!). so, kami mengambil kata sepakat. pilihan no 1. balik umah, bercerita kat mak. dia buat "derk" je.

tak siap homework pulak. kena cubit. agak pedih. bab cubit mencubit ni, kasi kat cikgu Hasmah lah. sejarah weh! mana lah saya nak buat homework subjek terboring itu. balik umah mengadu kat mak. mak buat tak kisah pun.

berita kat kosmo tu, sebab budak tu buat bising. kat sekolah saya dulu(MPI, SMK Zainab 2), ntah berapa kali cikgu disiplin pukul budak2 bising tapi tak ada pulak mak diaorang pergi tampar cikgu tu balik.

aiyaaaa, makcik! ko ni xreti didik anak ke apa? kalo taknak anak kau kena tampar, ajar anak kau supaya tak pergi kacau, tak buat bising depan kelas orang lain. kesian anak2 orang lain nak belajar terganggu. kalau dah nampak macam anak kau tak berminat nak belajar, apa kata kau berhentikan je lah dia. daripada kena buang lagi malu tau. tak pun, kau ajar dia sendiri kat umah. ni jenis mak yang xreti nak kenang budi cikgu. dan xreti didik anak!

bongok!

buat cikgu yang pernah mendidik saya: terima kasih di atas segala jasa cikgu. kalau cikgu tak cubit, kalau cikgu tak rotan, kalau cikgu tak membebel...mungkin sekarang saya tak berada di UIA. Jasamu di kenang;-)

3 comments:

dizzydude said...

bebudak sekarang manja sangat..boring ajek..kena tampar sikit daa report kat mak..belum kena tarik sideben rambut..lagi pedih..teringat aku penah kena tampar dengan cikgu PJ sebab tak bawak baju sukan..steady jek,da salah mengaku jelaa..

Fyzal said...

sengal jugak la ibu budak tu.


Fyzals Territory

cikgu isza said...

bebudak mmg cam2, makbapak yg layan sgt, cian cikgu mak budak tu dlu.. menghasilkan murid seperti dia, x mengenang jasa ble dah tua..