14.11.09

Ada rindu di jiwa

e-novel dari Nazurah Aishah. Memang cerita air mata. Sedih sangat. Hidup ini tak selalunya indah. Tak semua yang kita inginkan itu akan kita miliki. Kita memang mampu merencana dan mengimpikan saat yang indah tapi kita tidak punya kuasa untuk memastikan apa yang kita impikan itu benar-benar jadi kenyataan. Antara kita ada Dia. Dia Yang Maha Mengetahui setiap apa yang terjadi. Takdir hidup kita di tangan Dia. Dia takkan sesekali menganiaya umatnya. Dia tak akan sesekali menguji umatnya jika kita mampu memikul dan menggalas beban itu.

Dalam sepi kuterbayang
Wajahmu bermain di mataku
Lantas bercucuran airmata berlinangan dipipiku
Terkenang peristiwa di suatu masa kita berdua
Bermesra dan saling menyinta
Namun perpisahan akhirnya
Betapa sepi betapa pilu
Melihat kau berdua di situ
Bersama duduk di atas takhta
Di hari persandinganmu

Kisah cinta, persahabatan, dan kehendak keluarga. Cerita yang boleh buat air mata bergenang. Saya tak lah sampai menangis bila membaca tapi cerita kali ni memang buat hati saya sangat-sangat tersentuh. Cinta perlukan kekuatan. Perlu kuat kalau nak bercinta. Mesti mampu mempertahankan hak kita dan tahu apa yang kita nak dalam satu perhubungan. Tapi bila melibatkan restu orang tua, kita terpaksa membuat pilihan. Kalau di ikut kata hati, bermakna banyak hati yang terluka. Tapi jika mengalah, hati kita dan orang yang mencintai itu yang terluka.

Perlukah berkorban jika hati sendiri yang terluka? Bahagiakah kita andai meneruskan tanpa restu orang tua? Gembirakah kita bila tiada melihat air mata orang yang membesarkan kita? Melepaskan atau meneruskan? Melepaskan bermakna kita telah berkorban untuk melihat orang yang telah banyak berjasa itu gembira. Andai dilepaskan, hanya seorang sahaja yang terluka namun luka itu sangat perit. Meneruskan bermakna kita sanggup berkorban apa sahaja demi cinta. Andai diteruskan, ramai pihak yang akan kecewa dan perhubungan masih belum tentu sampai ke mana.

Andai kata cinta itu sebuah pengorbanan,mengapa pengorbanan itu bukan noktah sebuah cinta? Andai kata derita itu harga sebuah cinta,mengapa cinta itu semakin sukar untuk dimiliki? Cinta umpama kota kristal, indah di penglihatan, namun derita di perasaan.

No comments: